Asiakassuhteet ja turvallisuus
Miten voimme auttaa sinua?
Petos
- Ota välittömästi yhteyttä asiakaspalvelumme numeroon 09 42452288- Ota välittömästi yhteyttä omaan pankkiisi estääksesi pankkitunnustesi käyttö- Tee omaehtoinen luottokielto- Tee rikosilmoitus poliisille- Täytä henkilötietorvaus kyselylomake ja lähetä se sähköpostitse osoitteeseen FraudFI@morrowbank.comSiirry kysymykseen
Tarkista ensin tilausvahvistukset ja kuitit nähdäksesi, löydätkö kyseiseltä päivältä ostoksen joka vastaa kyseistä summaa. Kaupan nimi, jossa teit ostoksen, voi olla eri kuin tapahtumaerittelyssä näkyvä nimi.Jos huomaat korttitapahtumia, joita et tunnista, pyydämme sinua reklamoimaan maksutapahtuman. Pääset tekemään korttireklamaation Omat Sivut -palevlusta Reklamaatio -välilehdeltä. Täytä sieltä löytyvä lomake sekä liitä mukaan pyydetyt asiakirjat.Mikäli sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.Siirry kysymykseen
Identiteettivarkauksilla tarkoitetaan tilanteita, joissa kolmas osapuoli, ilman suostumustasi, käyttää henkilötietojasi petoksen tai muun rikollisuuden tekoon. Tämä voi olla esimerkiksi pankkitilin avaaminen, luottokortin tai lainan hakeminen tai puhelinliittymän rekisteröinti nimissäsi.Mikäli epäilet joutuneesi identiteettivarkausen uhriksi tulee sinun toimia seuraavasti:- Ota välittömästi yhteyttä asiakaspalvelumme numeroon 09 42452288- Ota välittömästi yhteyttä omaan pankkiisi estääksesi pankkitunnustesi käyttö- Tee omaehtoinen luottokielto- Tee rikosilmoitus poliisille- Täytä henkilötietorvaus kyselylomake ja lähetä se sähköpostitse osoitteeseen fraudFI@morrowbank.com
Morrow Bank Mastercard -kortti sisältää identiteettivarkausvakuutuksen. Lue lisää tästä.Siirry kysymykseen
Morrow Bank Mastercard -kortti sisältää identiteettivarkausvakuutuksen. Lue lisää tästä.Siirry kysymykseen
Ennen kuin voimme auttaa sinua, tulee sinun olla yhetydessä toimipaikkaan josta tuote on tilattu. Säilytäthän kaiken yhteydenpidon toimipaikan kanssa mahdollista reklamaatiota varten.Mikäli ongelma ei ratkea yhetydenotoistasi huolimatta, voit tehdä reklamaation ostoksesta. Pääset tekemään korttireklamaation Omat Sivut -palevlusta Reklamaatio -välilehdeltä. Täytä sieltä löytyvä lomake sekä liitä mukaan pyydetyt asiakirjat.Mikäli sinulla on kysyttävää, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.Siirry kysymykseen
Morrow Bank ei koskaan pyydä asiakkaiden pankkitunnuksia, luottokorttitietoja tai muita arkaluonteisia/henkilökohtaisia tietoja sähköpostitse tai puhelimitse.Emme myöskään pyydä sinua vaihtamaan salasanaasi sähköpostin välityksellä, tai lähetä sinulle linkkiä salasanan vaihtoon. Nämä ovat huijausviestejä.Mikäli saat viestin, jossa sinulta pyydetään pankkitunnuksia tai maksukortin numeroa, suosittelemme sinua poistamaan viestin. Älä avaa viestissä olevia linkkejä.Jos epäilet antaneesi edellä mainittuja tietoja, olethan välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 09 42452288.Siirry kysymykseen
Tällaisella huijauksella tarkoitetaan esimerkiksi sähköpostiviestiä, jonka otsikkona on ”älä tule huijatuksi”, jossa pyydetään siirtymään eteenpäin painamalla viestissä olevaa linkkiä ja kirjautumalla sivustolle verkkopankkitunnuksilla. Kyseistä huijausta yritetään tehdä myös puhelimitse soittamalla asiakkaalle ja pyytämällä kertomaan verkkopankin asiointitunnus tai luottokorttitietoja.Smishing on vastaava tietojenkalastelu, mutta se toteutetaan tekstiviestillä.Siirry kysymykseen
Sijoituspetoksessa asiakasta yritetään taivutella tekemään sijoituspäätös tarjoamalla esimerkiksi osake- tai kiinteistösijoituksia, optioiden kauppaa tai valuuttakauppaa. Asiakkaille lähetetään näyttäviä kuvia ja sijoituksille luvataan korkeita tuottoja.On tärkeää, että tunnistat sijoituspetoksen ja käytät harkintaa sijoitustarjouksissa.
Älä koskaan luovuta luottokorttisi tai pankkitunnustietoja kenellekään. Lue lisää petoksista poliisin sivuilta.Siirry kysymykseen
Älä koskaan luovuta luottokorttisi tai pankkitunnustietoja kenellekään. Lue lisää petoksista poliisin sivuilta.Siirry kysymykseen
Ota yhteys välittömästi omaan pankkiin, jotta voit estää pankkitunnusten ja luottokortin käytöt.Tee rikosilmoitus poliisille, säilytä kaikki tapaukseen liittyvät asiapaperit ja kerää todisteita tapahtuneesta.Mikäli sinulla on aktiivinen Morrow Bank Mastercard -kortti, saat lisätietoa ja apua korttiin sisältyvistä vakuutuksista.Lue lisää tästä.Siirry kysymykseen
Verkkopankkitunnukset
Allekirjoitus tapahtuu oman pankkisi verkkopankkitunnuksilla. Voit allekirjoittaa sopimuksen Joustoluotto-hakemusta täyttäessäsi tai hakemuksen lähettämisen jälkeen sähköpostiisi saamasi linkin kautta.Siirry kysymykseen
Asiakas kantaa vastuun henkilökohtaisista pankkitunnuksista. Pankkitunnuksia ei tule luovuttaa toiselle henkilölle, ei edes puolisolle tai perheenjäsenelle. Oma pankki ei koskaan kysy korttisi tunnuslukua tai pankkitunnuksiasi.
Mikäli tunnukset on luovutettu toiselle henkilölle tai olet allekirjoittanut asiakirjan pankkitunnuksilla, tällöin sinä olet vastuussa.Siirry kysymykseen
Mikäli tunnukset on luovutettu toiselle henkilölle tai olet allekirjoittanut asiakirjan pankkitunnuksilla, tällöin sinä olet vastuussa.Siirry kysymykseen
Mikäli verkkotunnukset tai puhelimesi katoaa tai se varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla oman pankkisi pankkitunnusten sulkupalveluun.Siirry kysymykseen
Profili
Mikäli haluat irtisanoa asiakassuhteen, pyydämme sinua lähettämään kirjallisen irtisanomisilmoituksen sähköpostitse tai postitse.Asiakassuhteen päättymisen edellytyksenä on, että Joustoluottosi tai luottokorttisi on maksettu kokonaisuudessaan takaisin.Siirry kysymykseen
Päivitämme nimi- ja osoitetietosi väestörekisterin kautta.Mikäli tietosi eivät ole päivittyneet oikeiksi Omat Sivut -palveluun, otathan yhteyttä meihin.Siirry kysymykseen
Mikäli haluat muuttaa yhteystietojasi, voit tehdä sen Omat Sivut-palvelussa kohdassa ”Minun profiili”Siirry kysymykseen
Asiakkaan tunteminen
Esitämme kysymyksiä kaikille asiakkaillemme poikkeuksetta. Meidän on aina varmistettava, että asiakastietomme ovat ajantasaisia ja oikeita, ja siksi meidän on jatkuvasti hankittava ajantasaiset tiedot asiakkailtamme. Sinulle ei ehkä esitetä näitä kysymyksiä samanaikaisesti ystävien ja perheen kanssa. Se tarkoittaa vain, että olemme jo pyytäneet heiltä näitä tietoja tai tulemme pyytämään tietoja myöhemmin. Milloin kysymme asiakkailtamme näitä kysymyksiä, riippuu siitä, milloin vastasit viimeksi, tai oletko muuttanut tapaa, jolla aiot käyttää pankkia.Siirry kysymykseen
Rahanpesulain mukaan pankkina meillä on velvollisuus hankkia tietoa asiakkaistamme ja heidän taloustoimistaan. Tiedämme, että suurin osa asiakkaistamme ovat rehellisiä, mutta voidaksemme tunnistaa ne, jotka eivät ole, pyydämme kaikkia asiakkaitamme vastaamaan samoihin kysymyksiin.Tästä syystä esitämme kysymyksiä, kun sinusta tulee Morrow Bankin asiakas, sekä asiakassuhteen aikana. Kysymme esimerkiksi, mistä tilillesi talletetut rahat tulevat, ja siirroista ulkomailta.Siirry kysymykseen
Pankin työntekijöiden salassapitovelvollisuutta säännellään rahoituslaitoslaissa, ja tämä kattaa kaikki tiedot asiakassuhteestasi Morrow Bankiin. Tämä pätee riippumatta siitä, annetaanko pankille tietoja kirjallisesti vai suullisesti. Luottamuksellisuusvelvollisuutta koskevat poikkeukset koskevat vain sellaisia asioita, joista säädetään laissa, ja tämä voi koskea esimerkiksi erityistä velvollisuutta antaa viranomaisille tietoja veroraportoinnin tai rikosten tutkinnan yhteydessä. Sinä asiakkaana voit peruuttaa salassapitovelvollisuuden vain antamalla siihen nimenomaisen suostumuksen.Siirry kysymykseen
Lyhenne PEP tulee englannin kielen sanoista politically exposed person, tarkoitetaan henkilöä, jolla on tai on ollut tärkeitä virallisia tehtäviä, tai tällaisten henkilöiden perheenjäseniä tai työtovereita. Mikäli olet poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP), meidän on vahvistettava asiakassuojaustamme.Siirry kysymykseen
On useita syitä, miksi esitämme näitä kysymyksiä. Lainsäädäntö edellyttää kaikkia suomalaisia pankkeja tuntemaan, miten asiakkaat käyttävät pankin tuotteita ja palveluita - ja nämä tiedot on rekisteröitävä ja päivitettävä säännöllisesti. Tärkeä osa pankin vastuuta on suojella asiakkaitamme, yritystämme ja yhteiskuntaamme rikolliselta toiminnalta, kuten rahanpesulta ja terrorismin rahoitukselta.Siirry kysymykseen
Pyrimme Morrow Bankilla jatkuvasti ylläpitämään liiketoimintamme laatua, ja osa tätä työtä on varmistaa, että täytämme toimialallemme asetetut vaatimukset. Rahanpesun vastainen laki vaatii kaikkia pankkeja hankkimaan tietoja asiakkaistaan, tätä kutsutaan myös asiakkaan tuntemiseksi. Meidän on muun muassa tiedettävä asiakassuhteen tarkoitus ja tiedettävä, miten asiakkaana käytät tuotteitamme ja palveluitamme. Teemme tämän esittämällä kysymyksiä kaikille asiakkaillemme. Jos et vastaa kysymyksiin, se voi pitkällä aikavälillä johtaa siihen, että et pysty käyttämään palveluitamme.Työskentelemme aktiivisesti, jotta voimme taata turvallisen pankkiasioinnin ja sujuvan palvelun. Pankkeja velvoittavat monet lait, joilla pyritään ehkäisemään esimerkiksi rahanpesua, terrorismia ja taloudellista rikollisuutta. Yhteiskunnan toimijana, luottamuksen säilyttämiseksi, meidän on tärkeää huolehtia tästä vastuusta. Vastaamalla kysymyksiimme myös sinä osallistut tähän tärkeään työhön.Siirry kysymykseen
On tärkeää, että vastaat kaikkiin kysymyksiin, jotta meillä olevat tiedot sinusta ovat ajan tasalla ja oikeita. Jos et pysty vastaamaan kysymyksiin heti, voit tehdä sen myöhemmin, kun sinulle parhaiten sopii. Mikäli huomaamme, että sinulta ei ole saatu vastausta, seurauksena voi olla, että verkkopankki, kortit ja tilit estetään, kunnes vastauksesi on rekisteröitynyt.Siirry kysymykseen
Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön perheenjäsenellä tarkoitetaan:
- aviopuolisoa tai kumppania, joka asianomaisen maan kansallisessa lainsäädännössä rinnastetaan aviopuolisoon
- lapsia ja heidän aviopuolisojaan tai edellä tarkoitettua kumppania
- vanhempia
Poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön yhteystyökumppaneilla tarkoitetaan:
- kaikkia luonnollisia henkilöitä, joiden tiedetään olevan yhteisöjen tai elinkeinonharjoittajien tai oikeudellisten järjestelyjen todellisia yhteisomistajia ja edunsaajia tai joilla tiedetään olevan mikä tahansa muu läheinen liikesuhde poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön tai tämän perheenjäsenen kanssa; ja
- kaikkia luonnollisia henkilöitä, jotka ovat sellaisten yhteisöjen tai elinkeinonharjoittajien tai oikeudellisten järjestelyjen todellisia yksinomistajia ja edunsaajia, joista tiedetään, että ne on tosiasiassa perustettu poliittisesti vaikutusvaltaisen henkilön tai tämän perheenjäsenen eduksi.
Kyllä, pyydämme tietoja kaikilta uusilta asiakkailtamme, koska haluamme oppia tuntemaan sinut.Siirry kysymykseen
Morrow Bank noudattaa henkilötietojen keräämistä koskevaa voimassa olevaa lainsäädäntöä. Suomen laki edellyttää, että keräämme henkilötietoja hyvän asiakastuntemuksen saamiseksi esimerkiksi huollettavuuden arvioinnin yhteydessä tai rahanpesun estämiseksi. Nämä tiedonkeruuvaatimukset koskevat kaikkia asiakkaitamme. Sinua koskevia tietojasi käsitellään luottamuksellisesti ja niihin sovelletaan luottamuksellisuutta ja yksityisyyttä koskevia lakisääteisiä sääntöjä.Siirry kysymykseen
Reklamaatio ja palaute
Tavoitteenamme on korkean asiakastyytyväisyyden ja asiakaspalvelun tuottaminen. Tahdomme asiakkaidemme olevan tyytyväisiä Morrow Bankin tuotteisiin sekä palvelun laatuun ja siksi meille on tärkeätä kuulla mielipiteesi.Mikäli haluat meidän parantavan palveluidemme osa-alueita, tai haluat antaa palautetta tuotteistamme, tahdomme, että olet meihin yhteydessä kirjallisesti. Näin pystymme varmistamaan, että reklamaatiosi välitetään Morrow Bankin asiakaspalveluvastaavalle. Suosittelemme että annat palautteen Omat Sivut -palvelun yhteydenottolomakkeen avulla.Siirry kysymykseen
Haluat reklamoida luotto- tai luottokorttiin liittyvästä vakuutuksesta, pyydämme sinua olemaan yhteydessä kyseiseen vakuutusyhtiöön. Täältä löydät yleiskatsauksen vakuutuskumppaneistamme.Siirry kysymykseen
Mikäli et ole tyytyväinen reklamaatiosi käsittelyyn, voit tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan tästä.Siirry kysymykseen
Whistleblowing-ilmoitusmenettelyllä pyritään tarjoamaan luottamuksellinen kanava, jonka kautta asiakkaat voivat raportoida huomaamistaan väärinkäytöksistä, sääntörikkomuksista tai muusta sopimattomasta toiminnasta. Morrow Bankissa suhtaudumme vakavasti väärinkäytösepäilyihin ja haluamme tarjota yksinkertaisen ja luotettavan tavan niiden ilmoittamiseen. Esimerkkejä tilanteista, joissa ilmoittaminen voi olla tarpeen:
- Henkeä tai terveyttä vaarantavat tilanteet
- Ilmasto- tai ympäristörikokset
- Kirjanpito- tai rahanpesurikokset
- Korruptio, terrorismin rahoitus tai muu talousrikollisuus
- Kiusaaminen tai häirintä
- Yhdenvertaisuus- tai syrjintärikokset
- Sisäiset tai ulkoiset petokset
- Tietosuojalakia koskevat rikkeet
Komplett Bankin nimi muuttuu
Pankki saa uuden brändin, nimen, logon ja visuaalisen ilmeen.
Vaihdamme brändiä, jotta brändi ja nimi vastaisivat yrityksen uutta strategiaa. Yrityksen omistusrakenne ja juridinen henkilö eivät muutu.
Ei, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Nykyinen asiakassuhteesi jatkuu, ja sopimuksesi ja sen ehdot säilyvät ennallaan. Jos sinulla on Morrow Bank Mastercard -kortti, saat postitse uuden kortin heti, kun se on valmistunut.
Eivät muutu. Nykyisten tuotteidemme ehdot eivät muutu nimi- ja brändiuudistuksen yhteydessä.
Ei tarvitse. Nykyinen sopimuksesi säilyy ennallaan, eikä nimenmuutoksen takia tarvitse tehdä tai allekirjoittaa uusia sopimuksia. Tekemämme muutokset vaikuttavat vain visuaaliseen ilmeeseen, kuten nimeen ja logoon.
Ei muutu. Omistusrakenne säilyy ennallaan.
Kaikille Morrow Bank Mastercard -korttiasiakkaille lähetetään uusi kortti.
Apple Pay, Google Pay ja useimmat tilauspalvelut toimivat ongelmitta myös fyysisen kortin voimassaoloajan päätyttyä.Siirry kysymykseen
Apple Pay, Google Pay ja useimmat tilauspalvelut toimivat ongelmitta myös fyysisen kortin voimassaoloajan päätyttyä.Siirry kysymykseen
Kyllä, korttinumero ja PIN-tunnusluku säilyvät ennallaan, vaikka saat uuden kortin.Siirry kysymykseen
Maksutietosi (tili- ja viitenumero) pysyvät ennallaan, vaikka pankin nimi muuttuu ja saat uuden kortin.
Ota meihin yhteyttä
Morrow Bank asiakkaana voit ottaa meihin yhteyttä helposti Oman Sivut -palvelun viestilaatikon kautta.Asiakaspalvelu
Puhelinnumero: 09 42 45 22 88Maanantai - perjantai (10-15)
Lauantai - Sunnuntai (suljettu)
Luottokortin sulkupalvelu:
Puhelinnumero: (+358) 94 24 58 404Sulkupalvelu on avoinna päivittäin ympäri vuorokauden.
Puhelinnumero: 09 42 45 22 88Maanantai - perjantai (10-15)
Lauantai - Sunnuntai (suljettu)
Luottokortin sulkupalvelu:
Puhelinnumero: (+358) 94 24 58 404Sulkupalvelu on avoinna päivittäin ympäri vuorokauden.