
Huijausyritykset ja tietojenkalastelu – vältä huijaukseksi joutuminen
Pankki varoittaa:
Huijaukset liikkeellä, tiedätkö miten suojautua?
Muistutamme, että poliisi tai pankki eivät koskaan pyydä sinua luovuttamaan arkaluonteisia tietoja tai siirtämään rahaa puhelimitse. Jos epäilet huijausta, lopeta keskustelu välittömästi ja ota itse yhteyttä pankkiin tai asianomaiseen viranomaiseen.
Näin vältät huijaukset
- Pysähdy. Mieti. Tarkista!
Mikään ei ole kiireellistä, joten tarkista vielä kerran, jos jokin vaikuttaa epäilyttävältä. Lopeta puhelu, jos joku yrittää kiirehtiä sinua tekemään päätöksen tai solmimaan sopimuksen. - Älä koskaan jaa BankID:tä, salasanoja, PIN-koodeja tai arkaluonteisia henkilötietoja.
BankID:si on henkilökohtainen eikä sitä saa missään olosuhteissa jakaa kenellekään. Älä myöskään allekirjoita BankID:llä toisen puolesta. Ota yhteyttä omaan pankkiisi, jos tarvitset apua verkkopankin tai vastaavan käytössä. - Käytä kaksivaiheista tunnistautumista kirjautuessa.
Kaksivaiheinen tunnistautuminen tarkoittaa, että kirjaudut ensin salasanalla ja sen jälkeen saat koodin puhelimeesi tai todennussovelluksesta, kuten Google Authenticatorista. Tämä tekee tileistäsi turvallisempia. - Jos olet epävarma, ota yhteyttä toimijaan virallisia kanavia käyttäen.
Huijarit osaavat esiintyä pankkina tai poliisina käyttäen väärennettyjä puhelinnumeroita, tekstiviestejä ja sähköposteja. Vältä siksi linkkien klikkaamista SMS:ssä tai sähköposteissa ja ota mieluummin suoraan yhteyttä yritykseen tai käy heidän virallisella verkkosivullaan. - Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on.
Ole siksi kriittinen erittäin hyviä tarjouksia tai lupauksia suurista voitoista kohtaan. Näitä esiintyy usein valeilmoituksina sosiaalisessa mediassa, mutta myös puheluissa.
Yleisimmät huijausmenetelmät
Näin vältyt identiteettivarkaudelta
Identiteettivarkaudessa on kyse siitä, että joku käyttää henkilötietojasi lainan tai luoton ottamiseen. Koska huijari käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, olet itse vastuussa mahdollisista taloudellisista tappioista.Valitettavasti nämä huijarit ovat pääsääntöisesti ihmisiä, joihin luotat, kuten aviopuolisoja, lapsia tai läheisiä ystäviä. Paras keino välttyä identiteettivarkauksilta on se, ettet koskaan jaa pankkitunnuksiasi kenellekään.Klikkaa tästä ja lue, mitä tehdä, jos epäilet joutuneesi identiteettivarkauden uhriksi.
Ilmoitahuijausviestistä
Jos olet joutunut huijauksen uhriksi, kannattaa sulkea kortit ja ottaa yhteyttä poliisiin ja pankkiin. Ota myös tarvittaessa yhteyttä eri luottotietoyhtiöihin, jotka tekevät yksityishenkilöiden luottokelpoisuusarvioita, jotta voit pyytää väliaikaista luottokieltoa. Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilta näet, mitkä toimijat tekevät luottotietojen tarkastuksia.Lue lisää vapaaehtoisesta luottokiellosta täältä.Voit myös ottaa yhteyttä Morrow Bankiin tai poliisiin, jos epäilet joutuneesi petosyrityksen kohteeksi.Jos ilmenee, että sinun tiedoillasi on haettu lainaa tai muuta luottoa, jota et ole itse hakenut, ota meihin välittömästi yhteyttä. Näin voimme keskeyttää mahdolliset käynnissä olevat hakemukset ja estää tilisi väärinkäytön. Soita asiakaspalveluumme numeroon 09 42 45 22 88.
Verkkosivumme tarjoavat tietoa rahoituksesta ja taloudesta vahvan asiantuntemuksen ja vuosien kokemuksen pohjalta. Olemme luotettava ja uskottava kumppani, kun teet taloudellisia päätöksiä, olipa kyse kulutusluotosta, luottokorttihakemuksesta, jälleenrahoituksesta tai taloutesi paremmasta hallinnasta.
Tavoitteenamme on auttaa sinua ymmärtämään markkinoilla tarjolla olevia rahoitustuotteita, arvioimaan niiden hyödyt ja tekemään harkittuja päätöksiä läpinäkyvästi ja selkeästi, alusta loppuun.