Näin paljastat petosyritykset
Älä koskaan jaa pankkitunnustasi kenenkään kanssa
Phishing ja smishing
”Phishingissä” eli sähköpostitse tapahtuvassa tietojenkalastelussa yritetään päästä käsiksi henkilökohtaisiin tietoihin. Lähettäjä on naamioinut viestin niin, että se näyttää tulevan joltakulta tutultasi, yritykseltä tai virastolta. Tavoitteena on saada sinut painamaan painiketta tai avaamaan linkin tai liitteen. Jos tietojenkalastelu tapahtuu tekstiviestillä, siitä käytetään nimitystä ”smishing”.Näin tunnistat turvallisen sähköpostin
Jos epäilet saamasi sähköpostin turvallisuutta, toimi näin:Tarkasta lähettäjä, linkit ja painikkeet. Pidä hiiren osoitinta niiden päällä, jolloin näet koko osoitteen tai linkin.Kysy asiasta lähettäjäksi merkityltä taholta. Näin saat vahvistuksen siitä, onko viesti todella tullut heiltä.Älä luovuta henkilökohtaisia tietoja. Morrow Bank tai muut ammattimaiset toimijat eivät koskaan pyydä käyttäjien salasanoja, pankkitunnuksia tai henkilötietoja sähköpostitse. Jos saat tällaisia pyyntöjä, kyseessä on huijausyritys.Postimaksuhuijaukset
Monet ovat saaneet huijausviestejä, joissa pyydetään maksamaan nettitilauksiin liittyviä posti- tai tullimaksuja. Kun viestissä olevaa linkkiä painaa, puhelimeen tulee pankin nimissä lähetetty tekstiviesti, jossa pyydetään maksamaan tietty summa. Kyseessä on huijaus. Poista viesti välittömästi ja estä lähettäjä.Valekilpailut
Valekilpailut ovat yleinen huijausmenetelmä, jota käytetään sekä sähköposteissa että sosiaalisessa mediassa. Jos sinua pyydetään antamaan henkilö- tai maksutietoja vastineeksi palkinnosta, kyseessä on lähtökohtaisesti huijausyritys.Spoofing
”Spoofing” on uusi huijausmuoto, jossa huijari käyttää aitoa, hakupalveluista löytyvää suomalaista puhelinnumeroa. Huijari esiintyy usein poliisina tai muuna viranomaisena.Pelkoon ei silti ole aihetta, sillä huijarit ovat vaaraksi vain, jos annat heille tietojasi. Muista, että pankki, poliisi tai muu viranomainen ei koskaan kysele sinulta henkilötietoja puhelimitse.Jos epäilet huijausta, lopeta puhelu ja ole yhteydessä suoraan yritykseen tai virastoon, jonka nimissä huijari oli soittanut.Valesijoitukset ja kryptovaluutta
Bitcoinin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, ja monet huijarit hyödyntävät ilmiötä kokemattomien sijoittajien houkuttelussa. Jos harkitsevat investointeja kryptovaluuttoihin, tutustu tarjoukseen ja yritykseen tarkkaan ennen kuin sitoudut mihinkään.Osa huijareista väittää tekevänsä yhteistyötä Morrow Bankin tai muiden pankkien kanssa ja pyrkii siten lisäämään uskottavuuttaan. Tämä on kuitenkin valetta ja varma merkki huijauksesta.- Älä luovuta pankkitili- tai luottokorttitietojasi puhelimitse.
- Mikäli tarjous kuulostaa liian hyvältä, se on harvoin totta - Ole kriittinen!
- Älä anna tuntemattoman ottaa etäyhteyttä tietokoneeseesi
- Rahaa ei tule mistään ilmaiseksi rehellisellä tavalla. Älä usko kaikkea mitä kerrotaan, kirjoitetaan tai näytetään vaikka kuvana.
- Lue lisää Poliisin verkkosivuilta.
Näin vältyt identiteettivarkaudelta
Identiteettivarkaudessa on kyse siitä, että joku käyttää henkilötietojasi lainan tai luoton ottamiseen. Koska huijari käyttää henkilökohtaisia pankkitunnuksiasi, olet itse vastuussa mahdollisista taloudellisista tappioista.Valitettavasti nämä huijarit ovat pääsääntöisesti ihmisiä, joihin luotat, kuten aviopuolisoja, lapsia tai läheisiä ystäviä. Paras keino välttyä identiteettivarkauksilta on se, ettet koskaan jaa pankkitunnuksiasi kenellekään.Romanssihuijaukset
Romanssihuijarit pyrkivät hyötymään sinusta taloudellisesti ryhtymällä kanssasi valheelliseen rakkaussuhteeseen. Yleensä kyse on etäsuhteesta, jossa huijari käyttää valehenkilöllisyyttä.Erityisen alttiita romanssihuijauksille ovat vaikeassa elämäntilanteessa olevat ihmiset, kuten ikääntyneet, yksinäiset tai leskeksi jääneet.Rakastuneena on vaikea ymmärtää, että rakkauden kohde on itse asiassa huijari. Jos epäilet, että sinä tai joku läheisesi on joutunut rakkaushuijauksen kohteeksi, toimi näin:- Älä lähetä rahaa ihmiselle, jota et ole tavannut.
- Puhu ystävien kanssa. Rakkaushuijarit leikkivät usein tunteilla ja pelolla. Jos sinulla herää paha aavistus, tilanteesta puhuminen voi auttaa.
- Puhu pankin kanssa. Jos kerrot asiasta avoimesti, voimme koettaa auttaa sinua löytämään ratkaisun.